MATERIEL
FLYGMATERIEL FÖR PARAMOTOR
Den material du flyger som paramotorpilot äger du själv. Det innebär ett antal fördelar:
Ingen känner din flygfarkost bättre än du själv!
Detta är grundförutsättningen för att din materiel inte ska bli en säkerhetsrisk. Alla avvikelser från normala vibrationer, lukter, motorns temperatur etc ger dig en tidig symptomvarning kring kommande felfunktion av din ryggsäcksmotor. Om din motorvinge exempelvis börjar uppföra sig litet märkligt med att inte hålla kursen som vanligt, att svängprestandan har försämrats eller att oscillering uppstår vid urklättring efter start är du som ägare den första att uppfatta att något är fel som behöver undersökas.
Som ägare av din flygmateriel är du känslig kring avvikelser och är den första att åtgärda begynnande problem. En paramotor-rigg fungerar normalt väl under sin tekniska livslängd förutsatt att du som pilot följer tillverkarnas serviceintervaller, byter slitage komponenter etc. Problem kan dock uppstå med din personliga materiel mellan dessa intervaller- och då är du den första att upptäcka symptom. Det räcker med en ouppmärksammad skadad lina vid en trång start eller en svårupptäckt spricka från stenskott i propellern för att dessa små problem snabbt ska bli större om de förblir ej åtgärdade.
Att hyra flygmateriel (om det fanns tillgängligt) per timme tenderar att snabbt möta och passera kostnaden för att äga sin egen materiel.
Din ”rigg” står alltid redo när du har tid & lust att flyga, istället för av vänta på hyrmateriel som kan vara uppbokad av andra.
En paramotor basrigg (fotstartad) består av dessa komponenter:
– Ryggsäcksmotor
– Motorvinge
– Nödfallskärm
– Flyginstrument (dubbla höjdmätare & variometer)
Piloten ska bära hjälm, vindtäta varma kläder efter klimat & säsong, handskar, stabila kängor och skyddsglasögon.
Ganska snart är du som ny pilot i behov att kommunicera med dina flygkompisar och trafikledare samt använda pålitliga instrument för att flyga mot mål i okänd terräng. Du kommer alltså behöva:
– Flygradio
– GPS med installerade flygkartor
Utöver ovanstående materiel så finns det en uppsjö av tillbehör som gör dina flygningar ytterligare förenklade. Vi rekommenderar dock inte att du blir självupptagen som ny pilot med att leta och investera i prylar innan du har samlat ihop en mängd med flygtimmar. Först då börjar du att skapa dig en praktisk erfarenhet och önskan kring vilka ytterligare materiella behov som finns kring just hur du vill utvecklas som pilot.
Om du vill starta, landa och flyga med hjul finns det också två alternativ detta:
– Rullgondol som du enkelt monterar ihop med din befintliga ryggsäcksmotor
– Specialiserad paramotorgondol (motor, propeller, bränsletank etc integrerad i konstruktionen) som endast kan användas med hjul (ej fotstart).
Har du för avsikt att omväxlande flyga fotstartat och rullstartat med samma motorvinge måste du försäkra dig via tillverkaren om att vingen kan bära den extra vikten av vald rullgondol. Detta avser både hållfastetsmässig och aerodynamisk kontroll via vingtillverkarens specifikationer. Mycket viktigt är också att viktområdet för vingen innefattar dig som lättast (fotstartat) och tyngst (gondol) under flygning. En rullgondol kan ha flera hjul integrerade i konstruktionen. De vanligaste alternativen är tre hjul (trike) eller fyra hjul (quad).
Begagnad eller ny materiel
Om du har för avsikt att sänka kostnaden i din grundinvestering med att köpa din materiel begagnad måste du göra detta med stor eftertanke. När du är kommande elevkandidat för en paramotorutbildning är det mycket viktigt att du tar kontakt med närmaste paramotor flygklubb och fråga medlemmarna om deras erfarenheter kring tillverkarnas modeller avseende kvalité, nybörjareegenskaper etc. Detta är helt ovärderlig kunskap för dig. Ett baskrav är att du dessutom rådfrågar den flygskola som ska utbilda dig kring lämpligt begagnat flygmateriel. Flygskolorna har all rätt att neka dig utbildning om de anser att ditt begagnade materiel är farligt för dig, läraren eller andra elever under utbildningen. Det här kan bero på flera orsaker som exempelvis dåligt underhållen rigg, olämpligt nybörjarmateriel etc. Dock finns det bra exempel på regelbundet underhållen begagnad materiel för försäljning på internet som fungerar mycket väl för att du ska komma in i flygsporten på ett smidigt sätt. Ett starkt tips är att satsa på de sedan många år etablerade tillverkarna. Här finns det gott om reservdelar med snabb leveranstid även för utgångna årsmodeller, samt serviceavdelningar med goda råd till dig.
Nytt materiel säkerhetsställer att du får det senaste i utvecklingen. Flygsporten och dess materieltillverkare strävar alltid mot att förenkla pilotens handhavande och att säkerställa erhållen kvalité för sina produkter. För dig som nybörjare kan detta förenkla för dig som som paramotorpilot.
Om du med goda råd från kommande klubbkamrater och flygskola investerar i en ny rekommenderad rigg, samt sköter intrimning, inkörning och service enligt tillverkarens specifikationer, så har du en tillförlitlig flygmaskin som kommer att leverera många säkra flygtimmar åt dig under många år framöver.
Om du med goda råd från kommande klubbkamrater och flygskola investerar i en ny rekommenderad rigg, samt sköter intrimning, inkörning och service enligt tillverkarens specifikationer, så har du en tillförlitlig flygmaskin som kommer att leverera många säkra flygtimmar åt dig under många år framöver.
Kvalité & Säkerhet
Generellt gäller, som allt annat, att priset på ditt flygmaterial oftast matchar kvalitén. Ej toppkvalité behöver inte nödvändigtvis påverka din säkerhet. En kortare teknisk livslängd behöver endast bli konsekvensen.
Dock måste alltid ditt val av bärplan vara en dedikerad motorvinge. Det finns en uppsjö av ”flygskärmar” avsedda för segelflygning på marknaden. De flesta flygskärmar fungerar utmärkt för sitt syfte beroende på pilotens erfarenhet och kompetens. Dock är dessa vingar ej konstruerade för motoriserad flygning och de starka & dynamiska krafter som kommer med en ryggsäcksmotor eller motorgondol.
Som nybörjare ska du välja en ryggsäcksmotor med stark ramkonstruktion. Ramen runt motorn måste skydda propeller och pilot vid snedbelastning vid start och klumpiga landningar. Detta adderar något i vikt jämfört lättviktskonstruktioner, vilket du hanterar enkelt redan efter de första flygningarna. Man flyger med reducerad bränslelast under utbildning för att kompensera den något högre egenvikten från ryggsäcksmotorn.
senaste nytt
Militärövning Aurora 2023
Viktig information om försvarsövning! Hej kära medlemmar! Mellan den 17 april och den 11 maj 2023 pågår Försvarsmaktsövningen ”Aurora 23”! Övningen kommer att genomföras i luften, på marken och...
“EN GÅNG ÖNSKAR JAG BLI PÅNYTTFÖDD TILL EN FÅGEL, NU ÖNSKAR JAG FLYGA PARAMOTOR”
Obfucius